| Subject | Activity / Hours | Form of verification | ECTS points | Course type |
|---|---|---|---|---|
|
Language course: 30 |
Graded credit
|
2 | Obligatory group |
|
Lecture: 1, including sub-activities:
|
Credit
|
- | Obligatory |
|
Workshops: 30 |
Graded credit
|
1 | Obligatory |
|
Lecture: 15 Workshops: 15 |
Exam
Graded credit |
3 | Obligatory |
|
Lecture: 30 |
Exam
|
2 | Obligatory |
|
Classes: 14 |
Graded credit
|
1 | Obligatory |
|
Lecture: 30 |
Exam
|
2 | Obligatory |
|
Classes: 15 |
Graded credit
|
1 | Obligatory |
|
Workshops: 10 |
Graded credit
|
0.5 | Obligatory |
|
Lecture: 30 Conversatory classes: 30 Classes: 30 |
Graded credit
Graded credit Graded credit |
8 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Laboratories: 28 |
Graded credit
|
4 | Obligatory group |
|
Laboratories: 10 |
Graded credit
|
0.5 | Obligatory |
|
Laboratories: 10 |
Graded credit
|
0.5 | Obligatory |
|
Practice: 15 |
Graded credit
|
1 | Obligatory |
|
Laboratories: 10 |
Graded credit
|
0.5 | Obligatory |
Health and safety training
|
Health and Safety training: 4, including sub-activities:
|
Credit
|
- | Obligatory |
| Sum | 417 | 33 |
Major Historia i polityka współczesna - interdyscyplinarne studia nauczycielskie
Wprowadzenie
Program studiów stacjonarnych na kierunku Historia i polityka współczesna - interdyscyplinarne studia nauczycielskie II stopnia (dalej HiPW) o profilu ogólnoakademickim realizowany jest w dwóch dyscyplinach: historii (55% ECTS) oraz nauk o polityce i administracji (45% ECTS). Dyscypliną wiodącą jest historia. Studia na kierunku trwają cztery semestry, w ciągu których studentki i studenci realizują 922 godziny dydaktyczne oraz 150 godzin praktyk zawodowych, zdobywając łącznie 120 punktów ECTS. Do wyboru studentów pozostają przedmioty badawcze, w tym laboratoria badawcze i historyczno-politologiczne seminarium magisterskie, co łącznie daje 144 godziny i 37 punktów ECTS. Laboratoria i seminaria mają charakter fakultatywny.
Adresaci i warunki rekrutacji
Program adresowany jest do absolwentów i absolwentek studiów licencjackich lub pięcioletnich studiów magisterskich, historycznych i/lub politologicznych. Podstawą przyjęcia na studia, obok dyplomu licencjackiego lub magisterskiego, jest rozmowa kwalifikacyjna sprawdzająca predyspozycje kandydatów niezbędne do podjęcia studiów w dwóch obszarach: badawczym: doświadczenia badawcze wyniesione z wcześniejszego etapu studiów, pomysły badawcze, z jakimi kandydat/kandydatka przystępuje do rekrutacji na kierunku HiPW oraz zawodowym: refleksja na temat miejsca i roli społeczno-zawodowej nauczyciela/nauczycielki we współczesnej szkole ze względu na wybór kierunku studiów. Rozmową objęci są wszyscy kandydaci na studia. Drugim kryterium przyjęcia jest ocena ze studiów I stopnia lub pięcioletnich studiów magisterskich potwierdzona dyplomem. Do studiowania na kierunku HiPW mają prawo ci kandydaci, którzy podczas postępowania kwalifikacyjnego uzyskali minimum 12 punktów za rozmowę kwalifikacyjną oraz co najmniej ocenę dobrą na dyplomie ukończenia studiów. Limit przyjęć na kierunek wynosi 40 miejsc.
Proces dyplomowania
Złożenie pracy magisterskiej i jej obrona podczas egzaminu magisterskiego stanowią podstawę uzyskania dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku Historia i polityka współczesna – interdyscyplinarne studia nauczycielskie II stopnia.
Praca magisterska wykazuje opanowanie przez studenta/studentkę interdyscyplinarnego warsztatu naukowego w zakresie badań historycznych i społecznych odniesionych do wybranych problemów historii najnowszej oraz nauk o polityce i administracji, i odzwierciedla osiągnięte efekty uczenia się w zakresie przewidzianym programem studiów. Kryterium oceny pracy dotyczy stopnia opanowania przez studenta/studentkę umiejętności dokonania samodzielnej i krytycznej analizy zebranego materiału, zasad pisania prac naukowych z wykorzystaniem zaawansowanej i pogłębionej wiedzy zdobytej w trakcie studiów.
Praca magisterska powstaje podczas historyczno-politologicznego seminarium magisterskiego jako kontynuacja projektu badawczego zainagurowanego przez studenta/studentkę w ramach jednego z trzech laboratoriów badawczych. Seminarium trwa dwa semestry i jest realizowane na 2 roku studiów w wymiarze 30 godzin w semestrze (łącznie 60 godzin), pod opieką naukową nauczyciela akademickiego (promotora/promotorki pracy), a za zgodą Rady Programowej kierunku HiPW, także promotora/promotorki pomocniczych.
Sylwetka absolwenta/absolwentki
Absolwenci/absolwentki kierunku HiPW mają wiedzę, umiejętności i kompetencje merytoryczne, badawcze i zawodowe w zakresie historii najnowszej, wiedzy o polityce i społeczeństwie współczesnym z wykorzystaniem wybranych metodologii i metod badań historycznych i społecznych, w tym edukacyjnych powiązanych z dydaktyką przedmiotową. Mogą zatem kontynuować kształcenie w szkole doktorskiej. Ponadto posiadają pełne kwalifikacje w zakresie nauczania wiedzy o społeczeństwie oraz historii i teraźniejszości. Mogą zatem podejmować pracę w szkołach oraz są przygotowani do pracy instytucjach i organizacjach zajmujących się edukacją humanistyczną i politologiczno-społeczną.
Absolwent/ka studiów kierunku HiPW posiada pogłębioną, ugruntowaną i specjalistyczną wiedzę historyczną z zakresu dziejów najnowszych Polski i powszechnych oraz politologiczną z zakresu polityki i społeczeństwa współczesnego. Rozumie i potrafi analizować zjawiska oraz procesy historyczno-politologiczne w skali globalnej, krajowej, regionalnej i lokalnej. Ponadto, ze względu na profil badawczy studiów oraz ich interdyscyplinarny charakter, zdobyta wiedza historyczno-politologiczna oraz umiejętności badawcze i kompetencje społeczne pozwalają absolwentowi/ce uzyskać biegłość w projektowaniu i prowadzeniu badań, a także zdobyć kompetencje i kwalifikacje do nauczania interdyscyplinarnych przedmiotów szkolnych, jakimi są: wiedza o społeczeństwie oraz historia i teraźniejszość.
Absolwent/ka HiPW zdobył/a również pogłębioną wiedzę, umiejętności i kompetencje zawodowe z zakresu: dydaktyki przedmiotowej i podstaw dydaktyki, emisji głosu, pedagogiki, psychologii oraz praktyk zawodowych. Dodatkowo uzyskał/a wiedzę metodologiczną oraz umiejętności badań przedmiotowych, w tym własnej praktyki dydaktycznej, w dwóch dyscyplinach: historia oraz nauki o polityce i administracji.
Wyniesione ze studiów, pogłębione i ugruntowane umiejętności formułowania oraz rozwiązywania złożonych problemów badawczych, odniesionych do historii współczesnej, nauk o polityce i administracji, a także edukacji, w powiązaniu z dydaktyką przedmiotową, przygotowały absolwenta/kę do działania w wielu zawodach wymagających samodzielności, kreatywności i rzetelności prowadzenia badań na wysokim poziomie, a także kierowania pracą zespołu i upowszechniania wyników badań w zróżnicowanej formie i w różnych środowiskach społecznych.
Umiejętność posługiwania się wybranym językiem obcym nowożytnym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy pozwala absolwentowi/ce na samodzielną lekturę tekstów oraz tworzenie wypowiedzi akademickich w wybranej formie w języku obcym nowożytnym.
Umiejętność posługiwania się w stopniu pogłębionym językiem specjalistycznym historii oraz nauk o polityce i administracji w mowie i piśmie wraz ze znajomością różnych form wypowiedzi i pisarstwa akademickiego i dydaktycznego pozwalają na swobodne wyrażanie myśli, w tym nauczanie i popularyzację wiedzy historycznej i wiedzy o polityce i społeczeństwie współczesnym.
Nabyta w toku studiów wiedza i umiejętności w zakresie systematycznego gromadzenia i analizy informacji na temat wybranych aspektów własnej praktyki dydaktycznej oraz praktyki innych nauczycieli jako refleksyjnych i sprawczych podmiotów działania dydaktycznego, wzmacniają samowiedzę i proces samodoskonalenia zawodowego absolwenta/ki w roli nauczyciela_ki wiedzy o społeczeństwie i historii i teraźniejszości.
Pogłębione i ugruntowane kompetencje społeczne sprawiają, że absolwent/ka w praktyce badawczej i edukacyjnej będzie odnosił/a się do wiedzy z zakresu historii najnowszej oraz polityki i społeczeństwa współczesnego w sposób twórczy, krytyczny i odpowiedzialny, a w praktyce zawodowej nauczyciela/ki oraz badacza/ki będzie stosował/a się do zasad etyki badawczej i zawodowej z poszanowaniem praw autorskich i pokrewnych.
Po ukończeniu studiów II stopnia absolwent/ka uzyskuje dyplom magistra i jest przygotowany/a do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
Ukończenie kierunku HiPW daje pełne kwalifikacje do nauczania wiedzy o społeczeństwie oraz historii i teraźniejszości w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, a także do pracy w innych instytucjach edukacyjnych, badawczych i społecznych zajmujących się wiedzą o społeczeństwie, wychowaniem obywatelskim i historią najnowszą.
| Subject | Activity / Hours | Form of verification | ECTS points | Course type |
|---|---|---|---|---|
|
Language course: 30 |
Exam
|
2 | Obligatory group |
|
Student/ka wybiera jeden język obcy nowożytny |
||||
|
Language course: 30 |
Exam
|
2 | Elective language course |
|
Language course: 30 |
Exam
|
2 | Elective language course |
|
Language course: 30 |
Exam
|
2 | Elective language course |
|
Classes: 15 |
Graded credit
|
1 | Obligatory |
|
Classes: 15 |
Graded credit
|
1 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Laboratories: 28 |
Graded credit
|
4 | Obligatory group |
|
Student/ka wybiera z oferty laboratoriów |
||||
|
Laboratories: 28 |
Graded credit
|
4 | Elective |
|
Laboratories: 28 |
Graded credit
|
4 | Obligatory group |
|
Student/ka wybiera z oferty laboratoriów |
||||
|
Laboratories: 28 |
Graded credit
|
4 | Elective |
|
Laboratories: 10 |
Graded credit
|
0.5 | Obligatory |
|
Laboratories: 10 |
Graded credit
|
0.5 | Obligatory |
|
Practice: 15 |
Graded credit
|
1 | Obligatory |
|
Laboratories: 10 |
Graded credit
|
1 | Obligatory |
| Sum | 281 | 27 | ||
| Subject | Activity / Hours | Form of verification | ECTS points | Course type |
|---|---|---|---|---|
|
Seminar: 30 |
Graded credit
|
10 | Obligatory group |
|
Seminar: 30 |
Graded credit
|
10 | Elective |
|
Workshops: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 15 |
Graded credit
|
2 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 14 |
Graded credit
|
2 | Obligatory |
|
Conversatory classes: 15 |
Graded credit
|
2 | Obligatory |
|
Practice: 60 |
Graded credit
|
5 | Obligatory |
| Sum | 224 | 30 |
| Subject | Activity / Hours | Form of verification | ECTS points | Course type |
|---|---|---|---|---|
|
Seminar: 30 |
Graded credit
|
15 | Obligatory group |
|
Seminar: 30 |
Graded credit
|
15 | Elective |
|
Workshops: 15 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Workshops: 15 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
|
Practice: 60 |
Graded credit
|
6 | Obligatory |
|
Workshops: 30 |
Graded credit
|
3 | Obligatory |
| Sum | 150 | 30 |