Zajęcia | Forma zajęć / liczba godzin | Forma zaliczenia | Punkty ECTS | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
Szkolenie BHP
|
Szkolenie bhp: 4, w tym zajęcia zdalne:
|
Zaliczenie
|
- | Obowiązkowy |
|
Wykład: 30 Konwersatorium: 5 Ćwiczenia: 40 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną Zaliczenie z oceną |
7 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
3 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 45 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
6 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Konwersatorium: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
2 | Obowiązkowy |
|
Wychowanie fizyczne: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
- | Obowiązkowa grupa |
|
Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowa grupa |
Suma | 364 | 30 |
Kierunek Biologia i zdrowie człowieka
Biologia i zdrowie człowieka to kierunek dla osób, które chciałyby poznać i stosować nowoczesne techniki laboratoryjne i metody badawcze związane z oceną stanu biologicznego człowieka, jak również zainteresowanych służeniem swoją wiedzą i umiejętnościami drugiemu człowiekowi, tak by wspierać go w utrzymaniu lub odzyskiwaniu zdrowia. Koncepcja studiów powstała z myślą o przygotowaniu specjalistów gotowych do działalności na rzecz ochrony, promowania i wspomagania zdrowia ludzi oraz w zakresie zdrowia środowiskowego, w oparciu o gruntowną wiedzę i umiejętności metodyczne z obszaru biologii i ekologii człowieka.
Cykl kształcenia na studiach pierwszego stopnia obejmuje 6 semstrów i kończy sie uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata. Począwszy od drugiego roku studiów studenci realizują obok przedmiotów obowiązkowych także bloki przedmiotów do wyboru, króre odnosza się do dwóch podstwowych grup zagadnień: zdrowia publicznego i zdrowia środowiskowego.
Program studiów I stopnia został opracowany w taki sposób, by treści programowe realizowane w ramach poszczególnych zajęć rozkładały się równomiernie i były dostosowane do możliwości poznawczych studentów oraz uwzględniały merytorycznie uzasadnione następstwo przedmiotów o wzrastającej trudności i stopniu uszczegółowienia przekazywanych treści. W pierwszej kolejności realizowane są zatem zajęcia wprowadzające, dające podstawy matematyczne, chemiczne i fizyczne nauk biologicznych, a tym samym budzące świadomość specyfiki studiowanej dyscypliny oraz przedmioty wykształcające umiejętność stosowania zaawansowanych narzędzi, metod i technik badawczych W tej grupie przedmiotów znajdują się m. in. Fizyczne i chemiczne podstawy życia, Podstawy teoretyczne biologii, Biochemia, Biologia komórki, Analiza statystyczna i wizualizacja danych biologicznych. W następnej kolejności w programie studiów I stopnia znalazły się przedmioty poświęcone poszerzaniu wiedzy z zakresu wybranych obszarów biologii i zdrowia człowieka: Organizacja i zarządzanie ochroną zdrowia, Budowa i fizjologia człowieka: ruch i integracja nerwowa, Budowa i fizjologia człowieka: metabolizm i homeostaza, Choroby cywilizacyjne, genetyczne i wieku starczego, Rozwój prenatalny człowieka, Ergonomia, Immunologia, a także rozwijające umiejętności badawcze i pozwalające na zdobycie umiejętności praktycznych: Auksologia i metody oceny zdrowia dziecka, Podstawy biogerontologii, Kondycja biologiczna człowieka i metody jej oceny, Monitoring i ocena stanu środowiska przyrodniczego, Biologiczne uwarunkowania procesów poznawczych i zachowań, Parazytologia ogólna i kliniczna. Ważnym uzupełnieniem wykształcenia absolwentów kierunku biologia i zdrowie człowieka są zajęcia wyposażające absolwentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które mają umożliwić wspieranie człowieka w utrzymaniu lub odzyskiwaniu zdrowia, aktywizowaniu i sprawowaniu opieki nad osobami starszymi oraz świadczeniu niemedycznych usług terapeutycznych: Podstawy pielęgniarstwa i opieka nad osobami starszymi, Ratownictwo przedmedyczne, Aquaterapia, Rekreacja ruchowa, Terapia tańcem i ruchem, Arteterapia, Zooterapia, Fitoterapia, Hortiterapia, Psychologia zdrowia.
W programie studiów są również zajęcia, które umożliwią rozwijanie przedsiębiorczości i innowacyjności w pracy zawodowej: Przedsiębiorczość, Soft skills oraz reagowanie na potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego: Praktyki zawodowe.
W procesie kształcenia na studiach I stopnia ważną rolę odgrywają treści, które wiążą się z kształtowaniem postaw i kompetencji społecznych opartych na szacunku, wsparciu i służeniu swoją wiedzą oraz umiejętnościami drugiemu człowiekowi. Treści programowe odnoszą się także do etycznych aspektów pracy absolwenta kierunku biologia i zdrowie człowieka oraz aktywnej postawy związanej z propagowaniem wiedzy z zakresu zdrowia człowieka oraz udziałem w dyskusji społecznej: Bioetyka, Pedagogika zdrowia, Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej.
W programie studiów nie wyodrębniono specjalności, co nie oznacza braku możliwości formowania indywidualnej ścieżki kształcenia czy pogłębienia zainteresowań studentów. Założono, że student może kształtować indywidualną ścieżkę kształcenia poprzez dobór przedmiotów do wyboru oraz wybór tematyki pracy licencjackiej oraz powiązanych merytorycznie pracowni licencjackiej i seminarium licencjackiego. Struktura tematyczna programu studiów wskazuje, że prace dyplomowe odnoszą się do dwóch grup zagadnień, a mianowicie zdrowia człowieka oraz zdrowia środowiskowego.
Problematyce zdrowia człowieka dedykowane są zajęcia: Podstawy biologii i zdrowia człowieka, Choroby cywilizacyjne, genetyczne i wieku starczego, Organizacja i zarządzanie ochroną zdrowia, Mikrobiologa medyczna, Auksologia i metody oceny zdrowia dziecka, Podstawy wirusologii medycznej, Parazytologia ogólna i kliniczna, Toksykologia, Substancje psychoaktywne, Żywność i żywienie, Promocja zdrowia, Ratownictwo przedmedyczne, Podstawy pielęgniarstwa i opieka nad osobami starszymi.
Zagadnieniom zdrowia środowiskowego poświęcone są zajęcia: Monitoring i ocena stanu środowiska, Usługi i ochrona ekosystemów, Różnorodność biologiczna i jej ochrona, Rośliny i grzyby lecznicze i trujące, Diagnostyka roślin, substancji prozdrowotnych i trujących, Epidemiologia środowiskowa, Aerobiologia i alergologia.
Biorąc pod uwagę, że w koncepcji studiów akcentowane jest stworzenie warunków do zdobycia i rozwoju profesjonalnych umiejętności studentów przydatnych w dwóch obszarach: zdrowia człowieka i zdrowia środowiskowego oraz praktyczny wymiar realizowanych zajęć, do współtworzenia programu studiów na kierunku biologia i zdrowie człowieka oraz do prowadzenia zajęć specjalistycznych zaangażowano pracodawców/praktyków. Z tego powodu w programie studiów I stopnia znalazło się 5 kursów realizowanych z osobami z otoczenia społeczno-gospodarczego: Organizacja i zarzadzanie ochroną zdrowia, Genetyka z elementami diagnostyki molekularnej, Kondycja biologiczna człowieka i metody jej oceny, Ergonomia, Biologiczne uwarunkowania procesów poznawczych i zachowań.
Zajęcia | Forma zajęć / liczba godzin | Forma zaliczenia | Punkty ECTS | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 45 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
6 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
2 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
2 | Obowiązkowy |
|
Wychowanie fizyczne: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
- | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wychowanie fizyczne: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
- | Fakultatywny |
|
Wychowanie fizyczne: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
- | Fakultatywny |
|
Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Fakultatywny |
|
Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Fakultatywny |
|
Wykład: 10 Ćwiczenia: 25 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 10 Ćwiczenia: 25 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
4 | Fakultatywny |
|
Wykład: 10 Ćwiczenia: 25 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
4 | Fakultatywny |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
Suma | 365 | 30 |
Zajęcia | Forma zajęć / liczba godzin | Forma zaliczenia | Punkty ECTS | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
Wykład: 15 Konwersatorium: 5 Ćwiczenia: 40 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną Zaliczenie z oceną |
6 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 20 Ćwiczenia: 40 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
6 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Konwersatorium: 5 Ćwiczenia: 40 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną Zaliczenie z oceną |
6 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
2 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
1 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
1 | Fakultatywny |
|
Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
1 | Fakultatywny |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
Suma | 330 | 30 |
Zajęcia | Forma zajęć / liczba godzin | Forma zaliczenia | Punkty ECTS | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
Wykład: 10 Ćwiczenia: 35 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 10 Ćwiczenia: 20 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 20 Konwersatorium: 10 Ćwiczenia: 60 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną Zaliczenie z oceną |
8 | Obowiązkowy |
|
Konwersatorium: 10 Ćwiczenia: 35 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
2 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z trzech przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
4 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
4 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
4 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
Suma | 345 | 30 |
Zajęcia | Forma zajęć / liczba godzin | Forma zaliczenia | Punkty ECTS | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Konwersatorium: 10 Ćwiczenia: 20 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
4 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Suma godzin kontaktowych: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 10 Ćwiczenia: 20 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
2 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
2 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
2 | Fakultatywny |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
|
Lektorat: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
2 | Obowiązkowy |
Egzamin certyfikacyjny - Język angielski
|
Certyfikat: 0 |
Egzamin
|
2 | Obowiązkowy |
Suma | 315 | 30 |
Zajęcia | Forma zajęć / liczba godzin | Forma zaliczenia | Punkty ECTS | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 10 Ćwiczenia: 20 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowy |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Egzamin
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowy |
|
Praktyka: 160 |
Zaliczenie z oceną
|
6 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera realizację praktyk w ramach jednej z dwóch ścieżek |
||||
|
Praktyka: 160 |
Zaliczenie z oceną
|
6 | Fakultatywny |
|
Praktyka: 160 |
Zaliczenie z oceną
|
6 | Fakultatywny |
|
Ćwiczenia: 60 |
Zaliczenie z oceną
|
5 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jedną z dwóch ścieżek | ||||
|
Ćwiczenia: 60 |
Zaliczenie z oceną
|
5 | Fakultatywny |
|
Ćwiczenia: 60 |
Zaliczenie z oceną
|
5 | Fakultatywny |
|
Konwersatorium: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jedną z dwóch ścieżek | ||||
|
Konwersatorium: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
3 | Fakultatywny |
|
Konwersatorium: 30 |
Zaliczenie z oceną
|
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Suma godzin kontaktowych: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
1 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z trzech przedmiotów | ||||
|
Wykład: 10 Ćwiczenia: 10 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
1 | Fakultatywny |
|
Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
1 | Fakultatywny |
|
Konwersatorium: 15 |
Zaliczenie z oceną
|
1 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Obowiązkowa grupa |
Student wybiera jeden z dwóch przedmiotów | ||||
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
|
Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 |
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie z oceną |
3 | Fakultatywny |
Suma | 430 | 30 |